Ana Juan and The New Yorker

Ana Juan’s illustrated covers for The New Yorker

“The New Yorker style was one of leisurely meandering understatement, droll when in the humorous mode, tautological and litotical when in the serious mode, constantly amplified, qualified, adumbrated upon, nuanced and renuanced, until the magazine’s pale-gray pages became High Baroque triumphs of the relative clause and appository modifier”. That’s what journalist Tom Walker wrote about the famous American magazine.

The thing I love the most about The New Yorker are its illustrated and mordacious covers. The artist behind this week’s cover is Ana Juan, the title of the illustration is “Art and Architecture.” and it represent a giant gladiator sandal designer by Gianvito Rossi for Altuzarra’s Spring 2013 collection. It lay down on a carriage fastened to the ground by pegs and ropes. On the background the New York’s skyline. “I’m inspired by all of it, but I love shoes, I’d like to have thousands of millions of shoes. I love high heels even if I can only wear kitten heels. I love that object—they’re pieces of art sometimes. It can change your mood, and your way of moving—it’s fantastic.” says Ana,  the Spanish illustrator who has contributed cover art to The New Yorker since 1995

I like the way she represent shoes like an architectural objects, similar to the Liberty statue, a skyscraper or an enormous wooden Trojan horse. It seems to say that fashion items could be art pieces when they are designed with a timeless afflatus and an interdisciplinary approch. I love fashion when it’s contaminated with architecture, art, cinema, poetry, literature, photography because all those branches of knowledge contribute to tell us the story of  the human gender using background knowledge and different levels of understanding.

Ana Juan made many other illustrated covers, inspired to fashion (like the iconic Butterfly hat by Philip Treacy, published on The New Yorker’s cover one month before Alexander McQueen’s suicide in 2010) but to me her best work is the 12 September 2012 cover, designed to memorialize the 9/11 attack 10 years later.

No words needed. This image talks by itself.

All the pictures are property of Ana Juan and The New Yorker

 

Su The New Yorker del 25 marzo 2013 campeggia un profilo del sandalo gladiator disegnato da Gianvito Rossi per la collezione Primavera 2013 di Altuzarra. Il sandalo è raffigurato in proporzioni gigantesche, issato sopra un carrello di legno con le ruote, assicurato al suolo mediante funi e picchetti. Sulla destra una scala a pioli per raggiungerne la sommità e come sfondo lo skyline della Manhattan dei grattacieli. Il titolo della copertina è “Arte e Architettura”, l’illustratrice che l’ha realizzata la spagnola Ana Juan.

La maestosa figura del sandalo allude allo slancio dei grattacieli, alla magnificenza della Statua della Libertà, alla realizzazione di una scultura o di una enorme scenografia, al circo, al mitico cavallo di Troia ed è un ulteriore spunto per riflettere sull’approccio interdisciplinare alla moda. La copertina di Ana Juan raffigura una scarpa icona, in cui arte, architettura, scultura, mito, poesia, disegno si fondono e l’oggetto riesce addirittura a trascendere la sua funzione diventando esso stesso arte.

Oltre a questa copertina la Juan, che vive a Madrid e collabora con The New Yorker dal 1995 ne ha realizzate molte altre, fra cui spicca l’illustrazione del cappello di farfalle di Philip Treacy, che è apparso sul numero del 29 marzo 2010, poco più di un mese dopo il suicidio di Alexander McQueen.

Ma l’illustrazione che secondo me rappresenta con maggior chiarezza il genio di disegnatrice di Ana Juan è quella che campeggia sulla copertina del 12 settembre 2011 e che ricorda il decimo anniversario della strage dell’11 settembre 2001. Un disegno pieno di pathos ma senza retorica, che ogni commento finirebbe per sciupare.

Tutte le immagini presenti nel post sono di proprietà di Ana Juan e The New Yorker